Když se řekne death metal, většině lidí naskočí husí kůže. Představí si hrdelní řev, který zní jako probouzení prastarého zla, kytary podladěné až do suterénu a bicí pálící rychlostí kulometu. Je to zvuk surovosti, brutality a nekompromisní temnoty. Ale kde se tento monstrózní subžánr vlastně vzal? Jeho zrod nebyl jedním velkým třeskem, ale spíše pomalým, hnilobným procesem v pekelném kotli thrashmetalového undergroundu. A skrývá v sobě pár překvapivých tajemství.
Krok první: Mutace thrashe (polovina 80. let)
V polovině 80. let byl thrash metal na vrcholu. Kapely jako Metallica a Anthrax dobývaly svět, ale v hlubokém podzemí to vřelo. Některým kapelám už nestačila rychlost a agrese běžného thrashe. Chtěly víc. Chtěly být temnější, brutálnější a zvukově ohavnější.
- Slayer: Ačkoliv jsou pilířem thrashe, jejich album Reign in Blood (1986) je prakticky proto-deathmetalovým manifestem. Drtivá rychlost, chaotická sóla a texty o pekle a sériových vrazích posunuly hranice metalové brutality na zcela novou úroveň.
- Possessed: Mnozí je považují za skutečné kmotry žánru. Jejich debut Seven Churches (1985) a především demo z roku 1984 s názvem... Death Metal, dalo hnutí jméno. Vokál Jeffa Becerry už nebyl thrashový štěkot, ale hlubší, chraplavý řev. Zvuk byl chaotický a syrový. Byli to oni, kdo zasadil první skutečné semínko.
- Kreator & Sodom: Německá thrashová scéna byla vždycky špinavější a surovější než ta americká. Kapely jako Kreator (na albu Pleasure to Kill) a Sodom tlačily na pilu v rychlosti a vokální zuřivosti, čímž inspirovaly budoucí generace deathmetalových kapel.
Krok druhý: Pacient nula a floridská líheň
Zatímco po celém světě vznikaly izolované ostrůvky brutality, na jednom místě se schylovalo k dokonalé bouři. Tím místem byla slunná Florida, která se paradoxně stala epicentrem té nejtemnější hudby.
Klíčovou postavou byl mladý kytarista jménem Chuck Schuldiner. Jeho kapela, původně nazvaná Mantas, se v roce 1984 přejmenovala na Death. Jejich demo nahrávky, které se šířily undergroundovou sítí tape-tradingu, byly absolutním zjevením. Byly rychlejší, techničtější a Schuldinerův vokál byl nelidštější než cokoliv předtím. Když v roce 1987 konečně vyšel debut Scream Bloody Gore, bylo vymalováno. Death metal se zrodil jako plnohodnotný žánr a Chuck Schuldiner byl jeho neochotným prorokem.
Florida se rychle stala deathmetalovým Silicon Valley. Vznikly zde další legendy jako Obituary s jejich pomalým, hnilobným zvukem a Johnem Tardym, který zněl, jako by zvracel své vnitřnosti. Dále Morbid Angel, kteří do žánru vnesli okultní tématiku a neuvěřitelnou technickou zdatnost Treye Azagthotha, nebo rouhačští Deicide v čele s Glenem Bentonem.
Co možná nevíte o vzniku:
-
Chrám zvuku jménem Morrisound: Proč zrovna Florida? Jedním z hlavních důvodů bylo nahrávací studio Morrisound v Tampě a producent Scott Burns. Burns pochopil, co tyto kapely chtějí, a vytvořil pro ně charakteristický zvuk: masivní, hutné a přesto čitelné kytary, výrazné, „cvakající“ kopáky a celkově brutální, ale profesionální produkci. V podstatě kodifikoval, jak má death metal znít, a kapely z celého světa se sjížděly do Tampy, aby s ním nahrávaly.
-
Švédská odpověď: Zvuk motorové pily: Death metal nebyl jen americký fenomén. Na začátku 90. let se ve Švédsku zrodila scéna s naprosto unikátním zvukem. Kapely jako Entombed, Dismember a Grave objevily kouzlo kytarového pedálu Boss HM-2 Heavy Metal. Když na něm nastavili všechny ovladače na maximum, získali extrémně zkreslený, bzučivý a brutální zvuk, který připomínal motorovou pilu. Tento „buzzsaw“ tón se stal poznávacím znamením švédského death metalu.
-
Tape-trading: Internet své doby: Vzestup death metalu by byl nemyslitelný bez undergroundové sítě výměny kazet (tape-trading). V době před internetem to byl jediný způsob, jak se fanoušci a kapely mohli dostat k hudbě, která se nehrála v rádiu ani neprodávala v běžných obchodech. Nahrávky dem od kapel jako Death nebo Morbid Angel putovaly poštou po celém světě a inspirovaly tisíce dalších mladých muzikantů k založení vlastních kapel. Byla to skutečná globální komunita spojená láskou k extrému.
-
Učebnice z videopůjčovny: Odkud se vzala fascinace gore, zombiemi a násilím? Z velké části z béčkových hororových filmů, které v 80. letech zažívaly zlatou éru na VHS. Filmy jako Evil Dead, Re-Animator nebo snímky Lucia Fulciho se staly přímou inspirací pro texty i obaly alb. Death metal byl v podstatě zvukovou verzí těchto krvavých hororových festivalů.
Zrod death metalu nebyl náhoda. Byla to nevyhnutelná evoluce, touha posouvat hranice a vytvořit něco, co by bylo skutečně šokující a extrémní. Z podzemního hnutí se stal globální fenomén, který se dál štěpí a mutuje do nesčetných podob. Ale ten hnilobný základ, položený před desítkami let v garážích a malých studiích, v něm pulsuje dodnes.
